Palattuani Suomeen muutama vuosi sitten usean vuoden ulkomailla asumisen jälkeen olin hieman hämilläni ilmiöstä jonka nimi on ’itseohjautuvuus’. Nyt olen tottunut siihen samoin kuten sanaan ’ digiloikka’, joka vaikuttaa yhteiskuntaamme voimakkaasti; helpottaen mutta rajoittaen.
Opimme tällä tavoin yhä paremmin tekemään asiat itse ja se on joissakin tapauksissa jopa jonkinasteinen elinehto. Digilisaatioon seuraava askel tulee todennäköisesti olevaan robottimaailma johon yhdistyy tekoäly. Kuinka valmiita olemme tähän?
Esimerkiksi tekniikka kulkuneuvoissa lisääntyy jatkuvasti ja yhteiskunta suhteessa liikenteeseen muuttuu hyvin nopealla vauhdilla.
Muistan omasta nuoruudestani muutama vuosikymmen sitten kun puhuimme sähköautoista ja nyt se ei enää rajoitu pieniin kulkuneuvoihin vaan raskas liikennekin liikkuu osittain sähköllä.
Olen miettinyt mikä on itseohjautuvuuden määritelmä. Hiukan asiaa tutkittua hakusanalla selvisi sen olevan synonyymi itsemääräämiselle.
Se selittää asiaa jo hieman.
Teoriaan johon tämä ajattelutapa perustuu liittyy autonomia, kykenevyys ja yhteenkuuluvuus. Kun tämä summataan yhteen liikenteen kanssa niin millaiseen tulokseen päästään?
Näissä uuden energian kulkuneuvoissa on paljon tekniikkaa opittavaksi, joissakin enemmän, joissakin vähemmän.
Otetaan nyt esille vaikka sähköpotkulauta, henkilöauto ja raskas liikenne. Niitä käytetään niin vapaa-ajalla kuin työelämässä.
Kuinka hyvin pysyy yhteiskunta kehityksen mukana? Uuden tekniikan laitteet ovat tehokkaampia ja osaavat itse enemmän, esimerkkinä vaikkapa kaistavahti. Luottaako kuljettaja liikaa laitteeseen tai saammeko tarpeeksi tietoa kuinka liikenteessä tulisi toimia?
Itseohjautuvuus – teorian mukaan teoria auttaa tuomaan kykymme näkyviin mutta kuinka toteutuu se kolmas eli yhteenkuuluvuus?
Sähköauto kiihtyy hyvinkin nopeasti tehokkaalla moottorillaan ja sähköpotkulaudalla on helppoa mennä paikasta toiseen, yksin tai omin luvin useamman matkustajan voimin.
Miten itseohjautuvuus sopii tähän kokonaisuuteen? Saammeko perehdytystä, perustietoa asioista riittävästi kuinka ottaa toiset liikenteessä olijat huomioon? Mitä mieltä olet lukijani?
Jos asia kiinnostaa pysy liikennesote-kanavalla. Voit reagoida blogin alapuolella tai kirjoittaa
info ät liikennesote.fi
Vastaa