Tervetuloa uuden liikennepalvelulain 2018 maailmaan

Liikennepalvelulaki 2018

Tervetuloa uuden liikennepalvelulain 2018 maailmaan

Tervetuloa uuden liikennepalvelulain 1.7.2018 maailmaan 

Hei arvoisa lukijani, tämä on liikennesote.fi - sivuston ensimmäinen Blogi.

Luet tätä ehkä ‘ paikan päällä ‘  kuljettajana taksin, linja-auton, metron tai raitiovaunun taukopaikalla tai matkustajana jossain noista henkilöliikenteen kulkuvälineistä. Mitä ajattelet sanoista kohteliaisuus ja kilpailuhenkisyys ? Kuuluvatko ne liikenteeseen ja asiakaspalveluun ja miten niitä voi yhdistää ? Taksimaailmassa on itsestäänselvää puhua asiakkaista sillä asiakkaat tuovat leivän pöytään ja taksityö on ennenkaikkea asiakaspalvelua. Se on asiakaspalvelua liikenteessä.

Taksin kuljettaminen ja sillä matkustaminen on yhteinen kokemus joka on monen asian summa. Se on myös yhteiskunnan asia sillä yhteiskunta luo lait ja kehyksen jossa taksitoimintaa harjoitetaan. Noin kuukausi sitten tapahtuneessa taksien tehovalvonnassa selvisi että yli puolet tarkastetuista taksi -ajoneuvoista ei ollut asianmukaisessa kunnossa

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/276109-kaksi-asiaa-yllatti-poliisin-taksien-tehovalvonnassa-maara-oli-yllattavan-korkea

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-teki-tehovalvonnan-paakaupunkiseudun-takseihin-alle-puolet-tarkastetuista-lapaisi-seulan-etsintakuulutettujen-maara-oli-yllattavan-korkea/7344638#gs.7vutl4

Onko kohteliasta kuljettaa ihmisiä ammatillisesti humalassa tai ilman ajokorttia ? Onko oikein että kilpailuhenkisyys on tullut meidän yhteiskuntaan niin voimakkaasti että taksi – luvan saaminen ja sen valvonta ovat näin suuressa epäsuhdassa ? Kuluttaja, tässä tapauksessa taksin matkustaja, odottaa odotetusti saavansa palvelua. Perustin tämän sivuston sillä koen uuden liikennepalvelulain aiheuttavan tilanteen jossa kuluttajan / matkustajan tulee tietää enemmän tai vähintään yhtä paljon kuin kuljettaja.

https://www.traficom.fi/fi/taksiliikenneyrittajaksi

Traficomin sivuilta löytyvä teksti on tarkoitettu taksiyrittäjäksi aikovalle mutta se oli ainoa paikka josta löysin kuluttajankin tarvitseman tiedon esimerkiksi ‘ luvanvaraista henkilöliikennettä ‘ harjoittavasta taksista. Kuinka selvää asiakkaalle on miten toimia jos autossa ei esimerkiksi ole ole taksamittaria ? Tuleeko asiakkaan osata mennä mennä oikeille internet - sivuille saadakseen tiedon ? Lisäksi itse ‘ taksimatkan hinnnan neuvottelutilanne ‘ voi olla asiakkaalle hyvinkin vaikea monesta erinäisestä syystä. Onko esimerkiksi kohteliasta tai oikein asiakasta kohtaan että hänen täytyy tietää tai pystyä arvioimaan matkan hinta kohteesta A kohteeseen B ? Onko hinnan arvioionti asiakkaan vastuulla ? Muun muassa näihin kysymyksiin pureudutaan liikennesote.fi – sivustolla. Pysy kanavalla.

edit 13.4.2020

Nyt on tullut Traficomin sivuille lisätietoa 

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/taksimatkustajalle

kommentoi tai kirjoita info ( ät ) liikennesote.fi