Kansainvälisyys Suomessa

Suomi on kansainvälistynyt viime vuosina ja vuosikymmeninä hyvin nopeasti. Olisi hienoa jos Suomen yhteisistä asioista päättävät henkilöt katsoisivat yhä enemmän ulos Suomesta.

On totta että Suomi tuottaa ja on tuottanut hyvää maailmaan esimerkiksi erilaisilla teknisillä ja opetuksillisilla ratkaisuilla. Suomen opetusjärjestelmä on maailmalla hyvin tunnettu ja jotkin suomalaiset tuotemerkit ovat varmaan edelleen hyvin tuttuja kansainvälisesti.

Mielestäni olisi kuitenkin hyvä muistaa (ainakin) kaksi asiaa : myös ulkomailla ajatellaan ja suunnitellaan asioita ja niistä voisi mahdollisesti oppia jotain uutta täällä Suomessakin.

Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut, Suomi voisi ottaa mallia esimerkiksi kaistamaalauksista. Monissa paikoin Suomessa on unohtunut jostain syystä kuinka mukavaa ja rentouttavaa sekä lisäksi paljon turvallisempaa olisi kun kaistan päättyessä siinä olisi nuolet jotka helpottavat ja muistuttavat kaistan vaihdosta.

Toinen asia jonka haluaisin ottaa esille kansainvälistymisestä on Suomessa joko toimivat tai täällâ vierailevat ulkomaalaiset kuljettajat. Monissa paikoin yhä edelleen uskotaan että liikennemerkeissä jne riittää pelkkä suomenkielinen tai suomen- ja ruotsinkielinen yhteismerkintä, esimerkkinä vaikkapa lentokenttä Helsinki-Vantaata lähestytttäessä. Onko se nykypäivää kun ei käytetä kansainvälistä nimeä ’airport’ vasta kun olet jo perillä lentokentällä ? Liikennemerkeissä sitä ei näe.

Luonnollisesti täällä asuvien tulee integroitua ja oppia maan kieltä, mutta voimmeko pyytää sitä täällä vierailevilta kuljettajilta ja turisteilta? Turismi Suomeen on suuressa nousussa ja nyt se oli myös uutisissa mainittu.

Jos Suomi haluaa olla matkailun kohdemaa niin sen eteen on hyvä tehdä työtä.


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *