Suomi ja vastuunkanto part 2

Suomi ja vastuunkanto part 2

Olen kultaista sukupolvea, peruskoulusukupolvea. Olen saanut kaiken, olen saanut suomalaisen erittäin laadukkaan opetuksen, suomalaisen sosiaaliturvan, suomalaisen maailmalla tunnetun terveydenhuollon kuten meidän koko sukupolvemme ja sen jälkeen syntyneet. Olemme oppineet siihen, että yhteiskunta toimii ja huoltaa, sekä pitää huolta heikommistaan.

Tuon yltäkylläisyyden keskellä olimme oppineet luottamaan yhteiskuntaan ja palveluihimme. Yksi luotetuimmista oli ammattitaitoinen taksihenkilökunta. Taksiin luotettiin, sen kyytiin saatettiin uskoa niin lapset, vanhukset kuin vammaiset. Tällä en tarkoita etteikö liikennepalvelulaki2018 – uudistus ollut tarpeellinen. Siinä on ollut paljon hyviä asioita, kyllä kaikilla aloilla on hyvä olla kilpailua.

Nyt on vain unohtunut koulutus ja valvonta. Yhteiskunta koettaa uudistaa uudistusta esimerkiksi hinnoittelua valvomalla. En tiedä kuka sitä valvoo, mutta juuri pari päivää sitten näin taksiauton jossa hinnasto oli sijoitettu polttoainetankin tankkausluukun alle.

Kun kysyin Helsingin kaupungilta millaisilla hintatiedoilla olevia taksiautoja Helsingin kaupungin ylläpitämillä taksiasemilla voi olla kyytiä etsimässä ja tekevätkö he yhteistyötä Liikenne – ja viestintäministeriön sekä Traficom kanssa , sain vastaukseksi, että kyllä, he tekevät yhteistyötä, ja että taksiasemien valvontaa suorittaa poliisi.

Lisäksi virkamiehen vastauksen mukaan Helsingin kaupunki uskoo , että sekä ministeriön että valtion viranomaiset ovat tietoisia siitä miten taksimarkkinat ovat muuttuneet lakimuutoksen myötä. Hän lisää, että valitettavasti Helsingin keskustassa on taksiasemia, joissa tila ei ole aina riittävä.

Toisesta yhteydestä tiedän esimerkiksi Helsingin asema-aukion taksiaseman alueen liikennesuunnittelijalta ettei alueella ole kuin neljän autorivin paikat; kolme odotusriviä ja yksi taksiasemarivi.

Voimmeko olettaa että poliisi alkaisi tällaista asiaa valvomaan muun työnsä ohessa ? Eikö autorivien määrä tulisi pystyä järjestymään kuljettajien kesken ? Ikävä kyllä vielä ei:

ILTALEHTI 30.7.2020 : RIITATILANNE TAKSIASEMALLA

Kuten ei ole ajosuunnatkaan selvillä:

ILTALEHTI 31.7.2020 : TAKSIN VÄÄRÄ AJOSUUNTA

Hyvä lukijani, tulisiko taksinkuljettajan koulutukseen panostaa lisää ? Tulisiko kansanedustajien kantaa enemmän vastuuta päätöksistään ja hakea ehkä omakohtaisia kokemuksia matkustamalla kuten kuka tahansa ‘ numeroimattomalla ‘ taksilla ja ottaa se kuten kuka tahansa suoraan taksiasemalta ilman etukäteistietoa ?

Tällä en tarkoita että jokainen ‘ numeroimaton ‘ auto ei antaisi ammattimaista palvelua vaan peräänkuuulutan kansanedustajan vastuuta päätöksistään.

Kirjoita, kommentoi tai reagoi fb -sivullani