Ystävällinen Suomi

Ystävällinen Suomi

Asuin reilun kymmenen vuotta Belgiassa ja voin sanoa katsovani kotimaatani ainakin osittain ulkomaalaisen silmin.

Tuona aikana kun asuin vakituisesti muualla Suomesta täällä tapahtui kuuluisa ‘ digiloikka ‘. Palattuani jouduin soittamaan paljonkin eri viranomaisille ja huomasin sen puhelinlaskussani vaikka minulla oli puhepaketti.

Epähuomiossa tulin soittaneeksi esimerkiksi Kelan 020 – alkuiseen asiakaspalvelunumeroon joka on lisämaksullinen numero. Jo tuolloin huomioin myös monien tahojen käyttämän 0295 – numeron joihin tulee lisämaksu jos käyttää yleisintä puhepakettia. Tästä kerroinkin tarkemmin edellisessä blogissani ‘ Yhteiskunnan polarisaatio ja Korona- virus ‘.

Digiloikan myötä on interaktiivisuus vähentynyt yhteiskunnassamme. Siihen toi tänäinen ' Ylen erikoislähetys korona-viruksesta lapsille ' mukavan poikkeuksen. Ehkäpä lasten kysymyksistä voi olla apua myös vanhemmille !! Linkkki alhaalla blogissa.

Niin, tuo ystävällisyys. Liikenteeseen on tullut ilmiö ettei yhteisesti sovituista säännöistä tarvitse niin paljon välittää ( vrt pyöräilijöiden suojateiden käyttö ) tai ystävällisesti ei kerrota juurikaan säännöistä tai lakien sisällöistä ( vrt sähköpotkulaudat jalkakäytävillä ja jopa ajoradalla sekä uusi liikennepalvelulaki2018  ja siihen sisältyvä taksiuudistus ).

Nyt kesäkuussa tulee voimaan uusi tieliikennelaki2020.

Lain kirjaimen käytäntöön saattaminen ei välttämättä ole helppo prosessi kuten yritystukien jakamisesta aiheutunut tilanne on osoittanut.

Lainsäätätäjä / päättäjä antaa ohjeet mutta niiden soveltaminen ei ole ehkä täysin yksiselitteistä.

Toisaalta pitää miettiä mitä tehtävän antaja on sanonut ja päättänyt, toisaalta pitää miettiä miten saada tieto perille tai asia hoidettua mahdollisimman asiakaslähtöisesti.

Kommentoi tai kirjoita info ( ät ) liikennesote.fi tai reagoi fb – sivullani liikennesote

YLE : LAPSET KYSYVÄT JA MINISTERIT VASTAAVAT

TRAFICOM : TIELIIKENNELAKI2020

YLE : UUSI TIELIIKENNELAKI2020 JA SUOJATIET