Suomi digi-loikka ja turvallisuus

Suomi  digi-loikka ja turvallisuus

Olin poissa Suomesta, Belgiassa, juuri silloin kun Suomi teki nk. ‘ digi – loikan ‘.

Kaiken kaikkiaan Suomesta oli tullut itsepalvelu / omalla vastuulla – yhteiskunta.

Paluumuuttoni Suomeen oli tuosta johtuen ehkä kaksinverroin mielenkiintoisempi:

  • Kelaan erehdyin soittamaan muutamia kertoja ( 020 – alkuinen numero = lisämaksu ) ja aiheutin itselleni huomattavan korkean puhelinlaskun
  • TE: ssä asiointi oli köykäistä sillä heille ei voinut soittaa ellei halunnut lisäkuluja ( 0295 – alkuinen numero kuten Traficom ) eli piti opetella digiPalvelujen käyttöä
  • Kaikenkaikkiaan Palvelu oli siirtynyt verkkoon tai lisämaksullisten numeroiden taakse

Palvelu joka muuttui täällä jo ollessani, oli takseihin liittyvä, liikennepalvelulaki2018 – uudistus on tuskin jäänyt keneltäkään huomaamatta.

Kun nykyisin ottaa taksin tolpalta tai tilaa soittamalla, asiakkaan tulee olla tarkkana millaista puhelumaksua hän tilauksestaan maksaa tai mitä mahtaakaan auton ikkunassa olevassa hinnastossa lukea.

Kuljettajan ajotaidoista tai liikennemerkkki- tuntemuksesta auton hinnasto ei kerro.

Nykyisen hallituksen 2021 alkuun suuunniteltu 2018 liikennepalvelulain uudistuksen korjaus keskittyy taksien hinnoittelun selventämiseen. Onko se riittävää turvallisuuden kannalta ?

YLE 29.6.2020 : LIIKENNEPALVELULAIN2018 KORJAUS 2021

Turvallisuudesta puheen ollen, aikaisemmassa  kotimaassani oli 0800 – alkuinen ( ilmaisnumero ), johon saattoi soittaa ei – kiireelliset turvallisuuteen liittyvät asiat. Uskoisin, että sellaiselle numerolle olisi Suomessakin käyttöä.

Ehkä osan valtion tällä hetkellä käyttämistä miljoonista ja miljardeista voisi käyttää tuontyyppisen interaktiivisen Palvelun perustamiseen ?

Kirjoita, kommentoi tai reagoi fb - sivullani